Entrevista a Guillem Perdrix: “Donar a conèixer el cooperativisme és feina de tots”

Guillem Perdrix - JIIESC2015Director de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya des del 2012, Guillem Perdrix ha desenvolupat part de la seva carrera professional en la creació i consolidació d’empreses. Des del seu càrrec fomenta una emprenedoria “per oportunitat, no per necessitat”.

Un dels temes centrals de la Jornada és conèixer com s’està tractant el tema del cooperativisme a les universitats i com se’n pot enfortir la seva presència. Creu que existeix una manca de coneixement d’aquest món com a sortida professional?

Sí, és una de les reivindicacions que fem com a Federació de Cooperatives. Moltes vegades tenim la sensació que el cooperativisme no és prou conegut, i concretament en el món de la universitat. Independentment de la titulació que es cursi, seria bo que l’estudiant pugui conèixer que es pot desenvolupar una activitat econòmica amb uns valors i amb uns principis diferents dels de l’àmbit més tradicional.

Creu que, si fos així, el sector cooperatiu s’implicaria amb les universitats?

Crec que sí. Normalment, són les mateixes cooperatives les primeres que són conscients que és necessari que la gent les conegui. Cada vegada que des de la Federació hem intentat establir un programa de pràctiques en cooperatives per a universitats o cicles de formació, la resposta del cooperativisme ha estat molt important i positiva. 

Malgrat això, el cooperativisme encara té camí a recórrer i que encara no ha acabat de despuntar. De qui creu que és el problema?

Seria molt fàcil donar la culpa a fora, però primer ens hem de mirar a nosaltres mateixos.

Què han de fer els cooperativistes per donar a conèixer la seva feina?

S’han de fer tres coses.

En primer lloc, hem de ser capaços de posar en valor la nostra feina i donar un missatge que sigui suficientment engrescador per tal que persones que vulguin engegar el seu negoci vegin el model cooperatiu com la forma adequada de fer-ho. En segon lloc, hem d’aconseguir que persones que estan treballant sota un model no cooperatiu coneguin què els implicaria treballar de forma cooperativa i que puguin identificar avantatges per transformar el seu model.

I en tercer lloc?

Si aconseguim que es visualitzi tot això, els mitjans de comunicació seran els primers a interessar-s’hi i voler fer noticiable el cooperativisme.

En els darrers anys, han vist un gir dels mitjans de comunicació envers el cooperativisme?

Sí, i la reacció que han tingut envers la nostra feina ha estat molt positiva. Però hem de ser capaços nosaltres mateixos de poder generar ressò perquè vegin que és una alternativa cada vegada més consolidada en el territori. No hem d’esperar que siguin els mitjans els que ens vinguin a buscar.

Creu que és un bon moment per a les cooperatives? 

Nosaltres sempre hem estat uns grans defensors de l’emprenedoria col·lectiva. Creiem que la solidesa d’un projecte gestionat per més d’una persona dóna uns resultats més ferms.

I per emprendre un nou projecte?

Sempre és un bon moment per emprendre, però hi ha d’haver una oportunitat de negoci.

Creu que la gent opta per l’emprenedoria quan ja no li queden opcions?

Moltes vegades, per emprendre un negoci, necessitem un element disparador perquè tot el procés es posi en marxa. El fet de no trobar feina pot ser un element disparador.

Un dels temes que genera més controvèrsia dins del món del cooperativisme és la necessitat o no de créixer i internacionalitzar-se. Hi ha veus que opinen que és necessari per poder ser competitius. Altres en canvi, creuen que és una pèrdua dels valors que els identifiquen com a cooperativa. Quina és la seva opinió al respecte?

Com a federació tenim una pluralitat important. Representem a més de tres mil cooperatives. Per tant, et pots imaginar la gran quantitat de tarannàs i punts de vista que ens podem trobar. I aquesta és una de les nostres riqueses.

Crec que, cadascú, en el marc del seu model empresarial, s’ha de plantejar què implica el creixement a la seva cooperativa i què implica el creixement en el marc del seu sector d’activitat.

Però créixer és bo o dolent?

Si la realitat t’obliga a créixer, per què no? No ho has d’afrontar com una cosa negativa, sinó com un repte constant. Però això sí, cadascú ha de créixer al seu ritme.

En entrar en contacte amb el món cooperatiu, a vegades hi ha la sensació que falta confiança, no només en el model cooperatiu sinó també en la competitivitat o no del propi producte.

Afortunadament, és una tendència que està canviant.

L’administració, en general, sembla que no hagi acabat de donar el suport i l’impuls necessari per ajudar a créixer el cooperativisme. Amb el canvi polític que hi ha hagut, creu que veurem un canvi en aquest sentit?

Esperem que sí, que realment les apostes passin de la teoria a la pràctica i que l’administració aposti per fomentar el cooperativisme des del vessant emprenedor.

Quin consell donaria a les persones que volen crear una cooperativa?

Els animaria a tirar endavant la seva idea perquè és un repte important i, si ho aconsegueixen, tindran una gran satisfacció. Però els recomanaria que optessin pel model cooperatiu només si se senten còmodes amb la gestió compartida i en la participació constant. A banda d’això: estratègia, reflexió i, sobretot, paciència.

Mireia Martínez

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

w

Conectando a %s