Entrevista al Dr. Josep Maria Carbonell, degà de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna – URL

foto degàDes del seu càrrec com a Degà de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (FCRI), el Dr. Josep Maria Carbonell, agafa perspectiva i reflexiona sobre els canvis que s’estan produint a la societat. Amb motiu de la celebració de la I Jornada Internacional Interuniversitària d’Economia Social i Cooperativisme, ens reunim amb ell perquè ens faci una valoració de la trobada i ens expliqui alguns dels plans de futur de la facultat en aquest sentit.

Durant la seva intervenció a la Jornada, el Dr. Carbonell ja va destacar la necessitat i l’obligació dels professional de l’educació “d’intentar que els alumnes puguin estudiar relats alternatius que vagin en la línia de construir un món millor i diferent”. A més, va remarcar la importància de “transformar la societat des d’uns altres valors”.  Un argument molt compartit amb la resta de ponents que subratllaven l’important paper que està cridat a fer aquest nou model que representa l’economia social. La Universitat Ramon Llull no li vol girar l’esquena i és per això que manté el seu ferm compromís en fer-la visible dins les seves aules.

En primer lloc, quina valoració en fa de la Jornada?

Crec que la Jornada va ser un encert i va aportar uns continguts de molta qualitat. Jo destacaria la reivindicació de l’economia social i cooperativa en el marc del canvi profund de societat.

Per tant creu que és el moment de l’economia social perquè agafi embranzida i es faci més present a la societat? 

Jo crec que sí. És més, crec que té un gran futur al davant. És una economia basada en la cooperació, en el compartir i no en el competir. Uns valors que crec que ara més que mai són imprescindibles.

Durant la seva intervenció la Dra. Mendell destacava com d’important és que a les universitats es parli de l’economia social no només des de la vessant més teòrica, sinó també plantejar-la com una sortida professional. Molts dels ponents van lamentar la poca presència que fins avui té l’economia social dins les aules. Comparteix aquesta opinió?

Sí, hi estic totalment d’acord. L’economia social i cooperativa és una branca de coneixement que està poc incorporada en els currículums de les universitats. Ja sigui de les Facultats d’Economia, les escoles de negocis o d’altres. La universitat ha d’oferir als estudiants la possibilitat de conèixer aquesta economia perquè és un sector econòmic que anirà creixent i que podrà oferir llocs de treball molt diferents.

En general, vam poder percebre que l’economia social i cooperativa encara té molt camí per millorar, créixer i donar-se a conèixer. Aquest últim aspecte, és potser el més important. Alguns dels professionals que s’hi dediquen reconeixen que és el seu taló d’Aquil·les

Jo vaig quedar molt sorprès de les experiències cooperatives que es van presentar i que jo desconeixia. Sí que conec les cooperatives més grans però aquestes més petites no. Crec que els falta millorar la comunicació, saber vendre’s en un món com el nostre, que és un món en el qual la comunicació té un paper fonamental. Sabem molt bé que allò que no es comunica, no existeix. Que pots fer una tasca molt important per la societat però que només la coneixen els del teu entorn.

Potser està en mans de la gent que ens dediquem a la comunicació donar-los un cop de mà

Hi ha una enorme feina estratègica que s’ha de fer sobretot perquè la seva tasca no passi desapercebuda. I és en aquest punt, en la comunicació d’aquests projectes, experiències i valors tant interessants, on nosaltres, els professionals que ens dediquem al món de la comunicació hi hauríem de tenir un paper. La col·laboració entre totes les parts és imprescindible. Només d’aquesta manera aconseguirem projectes forts que arribin a tota la societat.

I en aquest sentit, la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna té previst algun projecte per ajudar a millorar la comunicació i fins i tot formar professionals que puguin especialitzar-se i treballar en organitzacions d’aquest àmbit?

Sí. Enguany tenim el primer màster de comunicació d’organitzacions, d’ONG de compromís social. És una primera experiència que demostra també la nostra sensibilitat de connexió davant aquestes realitats.

Finalment, un dels aspectes que han destacat i compartit tots els nostres entrevistats és l’existència d’un tarannà especial entre tots els catalans i catalanes. Un esperit emprenedor que ens porta a molts a arriscar-nos, a confiar en nosaltres mateixos i a engegar nous projectes. Comparteix aquesta opinió?

Jo crec que sí. Catalunya és un país culte, amb unes infraestructures notables i amb una cultura cívica que ens fa ser d’aquesta manera. És un dels països de tot Europa on som més emprenedors i creadors. Però sí que és cert que, a vegades, l’administració no ha estat ni està a l’altura del país. Si hi haguessin unes ajudes menys burocràtiques i més confiades en aquests grups de l’economia social, la situació podria ser molt millor.

Mireia Martínez

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s